Biodynaaminen viini? Kyllä vain; sellaistakin löytyy puulaakista, vaikka ko. putiikin myyjä yritti meille toista väittää. Le Cop viinipussi 2011 (puulaakin tuotenumero 450718) tulee Ranskasta. Hinta on 16,98 euroa ja tilavuus 1,5 litraa. Siis tuplaputeli ja tuplahurmio?
Ä: Pyöreän pehmeä. Toimii jääkaappikylmänä ja huoneenlämpöisenä. Kaipaa naposteltavaa: juustoja, pähkinöitä, tummaa suklaata, jolloin maku tummenee ja täydentyy.
Plussaa biodynaamisuudesta.
I: Lievästi viilennettynä oiva kvintetti-punkku. Makua tai tuntumaa luonnehtimatta: toimii erilaisten juustojen kanssa eikä muutamasta tunnelmakynttilästäkään ole haittaa.
Määrällisesti pussissa on enemmän kuin tarpeeksi, sananmukaisesti - kiva tuttavuus, mutta äkkiä nähty... siis maisteltu.
Biodynaamisuus on henk.koht. arvosana-asteikossa ylöspäin nostava ominaisuus.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 9+.
I: 9+.
Vinkki: Eipä ole aina puulaakinkaan myyjällä varmuutta valikoimista. Tällä kertaa ennakoiva surffailu tuotti tuloksen ja viinin, joka olisi muuten saattanut jäädä löytämättä.
Maistelemme päivän viinitarjontaa Sinun puolestasi. Tunteella.
Puulaakin sekä paikallisten tuottajien viinihyllyjen äärellä jo vuodesta 2005 alkaen: I & Ä.
Satoja viiniarvosteluja takana ja parhaat palat ovat tässä blogissa Sinun luettavissasi :)
p.s. Ostamalla paikallisia viinejä torjut ilmastonmuutosta?
tiistai 22. lokakuuta 2013
sunnuntai 6. lokakuuta 2013
Fortuna muoviputeli & Langa Trilogia 2011
Tupla-arvostelun aloittaa muovipullotettu Fortuna (puulakin tuotenumero 479428). Hintaa 9,98 euroa ja tilavuutta tasan yksi (1) litra. Chileläistä luomua, miltä maistuu?
Ä: Laimea, vetinen, hailakka. Ei tunnu neliapilan (etiketissä) löytämisen onnelta. Meneehän tämä, jos ei muuta lipitettävää ole. Nauttimiseksi ei voi sanoa.
Melkoinen pettymys.
Arvosana (asteikolla 4-10):
Ä: 8-.
Tupla-arvostelun toisena osapuolena on Langa Trilogia 2011 (puulaakin tuotenumero 406174). Hinta tällä kertaa 4,93 euroa ja tilavuus pieni 0,375 litraa. Espanjalaista luomua, onnea on?
I: Jääkaappiviileänä miellyttävää seuraa, kun selkää ja lonkkaa kolottaa päivän kestäneen huonekalurumban jälkeen.
Sanoisin, että määräävä maku on merlot, johon cs ja syrah tuovat oman maistuvan lisänsä.
Sen enempää analysoimatta; Hyvää illan jatkoa ja kauniita unia :)
Arvosana (asteikolla 4-10):
I: 9.
Vinkki: Mitä tehdä kun viini ei maistu?
No problem. Pitää pitää tauko juomisesta.
Ä: Laimea, vetinen, hailakka. Ei tunnu neliapilan (etiketissä) löytämisen onnelta. Meneehän tämä, jos ei muuta lipitettävää ole. Nauttimiseksi ei voi sanoa.
Melkoinen pettymys.
Arvosana (asteikolla 4-10):
Ä: 8-.
Tupla-arvostelun toisena osapuolena on Langa Trilogia 2011 (puulaakin tuotenumero 406174). Hinta tällä kertaa 4,93 euroa ja tilavuus pieni 0,375 litraa. Espanjalaista luomua, onnea on?
I: Jääkaappiviileänä miellyttävää seuraa, kun selkää ja lonkkaa kolottaa päivän kestäneen huonekalurumban jälkeen.
Sanoisin, että määräävä maku on merlot, johon cs ja syrah tuovat oman maistuvan lisänsä.
Sen enempää analysoimatta; Hyvää illan jatkoa ja kauniita unia :)
Arvosana (asteikolla 4-10):
I: 9.
Vinkki: Mitä tehdä kun viini ei maistu?
No problem. Pitää pitää tauko juomisesta.
keskiviikko 18. syyskuuta 2013
Makea valkoherukkaviini
Keltaisten lehtien kahistessa jalkojen alla avaamme Makean Valkoherukkaviinin by Keurusseudun Marja (puulaakin tuotenumero 603107). Hinta 8,80 euroa ja tilavuus 0,75 litraa. Lyhyesti arvosteltuna puistonpenkillä?
Ä: Ihanan kuulas ja kepeä viini syyskuun hämärtyvään iltaan.
I: Täyteläinen makea maistuva, tykkäsin tosi paljon, jee :)
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 9½.
I: 10-.
Vinkki: Lyhyestä arvostelu viini kaunis. Auringonlasku kans.
Ä: Ihanan kuulas ja kepeä viini syyskuun hämärtyvään iltaan.
I: Täyteläinen makea maistuva, tykkäsin tosi paljon, jee :)
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 9½.
I: 10-.
Vinkki: Lyhyestä arvostelu viini kaunis. Auringonlasku kans.
maanantai 2. syyskuuta 2013
Virvatulet Puolukkaviini
Syyskuu ja puolukat poimimaan käymme me: Virvatulet Puolukkaviini plakkariin. Hinta 12 euroa ja tilavuus 0,75 litraa. Punaiset posket?
Ä: No huhhuh, mikä happamuus! Hienoinen tuoksu metsämansikkaa ja kanervaa, mutta mausta ei niitä erota.
Lämmetessään viinin maku pehmenee ja pyöristyy. Haasteellinen viini!
I: Verenpunainen, tuttu puolukkainen tuoksu jostain takavuosien tilaviinistä. Alkumaku on hieman makea, jota seuraa äkkinäinen puolukkainen happamuus ja naama on mutrulla... mutta se ei ole välttämättä huono asia; nyt ollaan ainutlaatuisen, suorastaan uniikin makuvivahteen äärellä!
En keksi tähän mitään lisättävää, korkeintaan pari jääpalaa. Vodka ja jäiset puolukat ovat cool, niin myös Puolukkaviini :D
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 8½.
I: 10.
Vinkki: Puolukat metsästä tai torilta. Sama se. Hyviä ovat. Nyt niitä saa.
Ä: No huhhuh, mikä happamuus! Hienoinen tuoksu metsämansikkaa ja kanervaa, mutta mausta ei niitä erota.
Lämmetessään viinin maku pehmenee ja pyöristyy. Haasteellinen viini!
I: Verenpunainen, tuttu puolukkainen tuoksu jostain takavuosien tilaviinistä. Alkumaku on hieman makea, jota seuraa äkkinäinen puolukkainen happamuus ja naama on mutrulla... mutta se ei ole välttämättä huono asia; nyt ollaan ainutlaatuisen, suorastaan uniikin makuvivahteen äärellä!
En keksi tähän mitään lisättävää, korkeintaan pari jääpalaa. Vodka ja jäiset puolukat ovat cool, niin myös Puolukkaviini :D
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 8½.
I: 10.
Vinkki: Puolukat metsästä tai torilta. Sama se. Hyviä ovat. Nyt niitä saa.
maanantai 19. elokuuta 2013
Kohina
Kohinaa korvissa? Ei vaan lasissa. Punaisen Tuvan mahlaviini, joka sisältää mustaviinimarjaa, mustikoita, aroniaa ja koivunmahlaa. Hintaa 10,80 euroa ja tilavuutta 0,75 litraa. Syksyn makua?
Ä: Vahva happamuus laittaa irvistämään, kurkussa hienoinen polte. Puolukkainen jälkimaku. Tekisi mieli sekoittaa lasiin lusikallinen sokeria!
Liian vahva leppoisaan kesäiltaan.
I: Makeahko ja hapan yhtä aikaa. Aronia maistuu selvästi. Mahlan makua en niinkään erota, vaikka sitäkin on itsessään tullut maisteltua vuosien myötä useampi pullo.
Kokonaisuutena maku poikkeaa kuitenkin edukseen normimarjaviineistä. Maistuu sekä huoneenlämpöisenä että viileänä.
Mukiinmenevä viini.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 8-.
I: 9.
Vinkki: Rohkea mieli sekoittaa koivunmahlaa ennakkoluulottomasti myös muihin viineihin. Kokeile ja ylläty.
Ä: Vahva happamuus laittaa irvistämään, kurkussa hienoinen polte. Puolukkainen jälkimaku. Tekisi mieli sekoittaa lasiin lusikallinen sokeria!
Liian vahva leppoisaan kesäiltaan.
I: Makeahko ja hapan yhtä aikaa. Aronia maistuu selvästi. Mahlan makua en niinkään erota, vaikka sitäkin on itsessään tullut maisteltua vuosien myötä useampi pullo.
Kokonaisuutena maku poikkeaa kuitenkin edukseen normimarjaviineistä. Maistuu sekä huoneenlämpöisenä että viileänä.
Mukiinmenevä viini.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 8-.
I: 9.
Vinkki: Rohkea mieli sekoittaa koivunmahlaa ennakkoluulottomasti myös muihin viineihin. Kokeile ja ylläty.
tiistai 30. heinäkuuta 2013
Virvatulet Raparperiviini 2013
Hellurei ja heinäkuun helteet! Täällä ollaan ja kassi täynnä kotimaista satoa. Aloittakaamme arvostelu-urakka Ranualaisella Virvatulet Raparperiviinillä. Hintaa on 11,70 euroa ja tilavuutta 0,75 litraa. Kippis!
Ä: Yllättävä makeus! Ettei tulisi juotua "kuin vettä", voi olla vähän pettävä nautinto... :)
Todellinen yllätys ennakkoajatukseen.
Raparperin hentoinen jälkimaku viivähtää hetken suussa ja heti jo tekee mieli ottaa seuraava suullinen.
I: Kirkasta kuin vesi, tai Koskenkorva. Maku on makea, miellyttävän pehmeä. Raparperin happamuus on poissa liki kokonaan. Lapsuuden muistikuva raa˝asta raparperista haalistuu entisestään seuraavalla lasillisella.
Tähän on saatu raparperin maku edustavimmillaan.
Erinomainen tilaviini, suosittelen.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 10.
I: 10.
Vinkki: Kesä ja kärpäset, gramofoni sekä savikiekot... hetkinen! Auvoiseen kesätunnelmaan pääsyyn ei enää välttämättä tarvitse kahta viimeksimainittua, ainakaan Tampereen seudulla.
Radio Gramox soittaa savikiekkoja, sekä Suomesta että ulkomailta. Ja kuten nykytyyliin, kuuluu, niin tätäkin radioasemaa voi kuunnella myös netin kautta.
Rovaniemen markkinoilla, Junttalipoo... Tapio Rautavaara, Kipparikvartetti, Reino Helismaa, Esa Pakarinen...
Ä: Yllättävä makeus! Ettei tulisi juotua "kuin vettä", voi olla vähän pettävä nautinto... :)
Todellinen yllätys ennakkoajatukseen.
Raparperin hentoinen jälkimaku viivähtää hetken suussa ja heti jo tekee mieli ottaa seuraava suullinen.
I: Kirkasta kuin vesi, tai Koskenkorva. Maku on makea, miellyttävän pehmeä. Raparperin happamuus on poissa liki kokonaan. Lapsuuden muistikuva raa˝asta raparperista haalistuu entisestään seuraavalla lasillisella.
Tähän on saatu raparperin maku edustavimmillaan.
Erinomainen tilaviini, suosittelen.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 10.
I: 10.
Vinkki: Kesä ja kärpäset, gramofoni sekä savikiekot... hetkinen! Auvoiseen kesätunnelmaan pääsyyn ei enää välttämättä tarvitse kahta viimeksimainittua, ainakaan Tampereen seudulla.
Radio Gramox soittaa savikiekkoja, sekä Suomesta että ulkomailta. Ja kuten nykytyyliin, kuuluu, niin tätäkin radioasemaa voi kuunnella myös netin kautta.
Rovaniemen markkinoilla, Junttalipoo... Tapio Rautavaara, Kipparikvartetti, Reino Helismaa, Esa Pakarinen...
torstai 20. kesäkuuta 2013
Juhannus 2013
On aika humaltua ja hukkua, on aika suomalaisen juhannuksen. Onhan yötön yö.
No on on, mutta ottakaa vähemmän ja iloitkaa enemmän.
* Pieni ViiniBlogi * lähtee tästä kesälomalle ja perinteisesti, kuten aiempinakin vuosina samaan aikaan, kierrämme ympäri kaunista maatamme paikallisia viinituottajien myymälöitä bongaten.
Olemme linjoilla takaisin heinäkuun loppupuolella, suurin piirtein ja about. Siihen asti: Kohtuudella kippis!
Vinkki kesäbiisiksi 2013: Kesä alkaa Kelasta by Martti Servo & Napander...
No on on, mutta ottakaa vähemmän ja iloitkaa enemmän.
* Pieni ViiniBlogi * lähtee tästä kesälomalle ja perinteisesti, kuten aiempinakin vuosina samaan aikaan, kierrämme ympäri kaunista maatamme paikallisia viinituottajien myymälöitä bongaten.
Olemme linjoilla takaisin heinäkuun loppupuolella, suurin piirtein ja about. Siihen asti: Kohtuudella kippis!
Vinkki kesäbiisiksi 2013: Kesä alkaa Kelasta by Martti Servo & Napander...
keskiviikko 12. kesäkuuta 2013
Iris de Murviedro Tempranillo 2012
Kevät toi muurarin ja kesä hampparin. Vaan mitä juo hamppari? Vastauksesta viis, me maistamme nyt Iris de Murviedro Tempranilloa vuosimallia 2012 (puulaakin tuotenumero 479947). Hintaa on 7,98 euroa ja tilavuutta 0,75 litraa. Ootko muistanu...
Ä: Onni on tarkoitettu jaettavaksi. Viini myös. Yksin, I:tä ikävöiden Ä katselee auringonlaskua lintujen konsertti ympärillä, ja kaiho sydämessä.
Tämä viini on hyvää yksinkin, mutta parempaa olisi jaettuna. Rasvainen, mehevä maku lohduttaa ikävöidessä.
Kun I luki tämän arvostelun, saavuttuaan kotiin, tuli kiire puulaakiin. Iristä kassiin kaksin kappalein ja tuntumaa ottamaan. Ei yksin, vaan kaksin, rakas Ä :)
I: Kepeä, raikas, kuulas. Harvinaisempia määreitä punaviinille, mutta tämä on. Portviinimaista hurmaavaa makeutta. Syvän punainen. Helppo juotava.
Fantastinen punkku ollakseen ei-luomu, wau! Olen myyty. Hinta/laatusuhde todella kohdallaan.
Tätä tulee ostettua taatusti jatkossakin. Suosittelen lämpimästi.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 9+.
I: 10.
Vinkki: Laukauksia viulukotelossa, on tämän viinin kanssa sopiva teema. Siis Miljoonasateen levy vuodelta 1988. 25 vuotta on hyvä syy ottaa lasillinen ja kuunnella levy läpi.
Onnellinen on hän, jolla vinyyli on. Ja hän, Rakas :)
Ä: Onni on tarkoitettu jaettavaksi. Viini myös. Yksin, I:tä ikävöiden Ä katselee auringonlaskua lintujen konsertti ympärillä, ja kaiho sydämessä.
Tämä viini on hyvää yksinkin, mutta parempaa olisi jaettuna. Rasvainen, mehevä maku lohduttaa ikävöidessä.
Kun I luki tämän arvostelun, saavuttuaan kotiin, tuli kiire puulaakiin. Iristä kassiin kaksin kappalein ja tuntumaa ottamaan. Ei yksin, vaan kaksin, rakas Ä :)
I: Kepeä, raikas, kuulas. Harvinaisempia määreitä punaviinille, mutta tämä on. Portviinimaista hurmaavaa makeutta. Syvän punainen. Helppo juotava.
Fantastinen punkku ollakseen ei-luomu, wau! Olen myyty. Hinta/laatusuhde todella kohdallaan.
Tätä tulee ostettua taatusti jatkossakin. Suosittelen lämpimästi.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 9+.
I: 10.
Vinkki: Laukauksia viulukotelossa, on tämän viinin kanssa sopiva teema. Siis Miljoonasateen levy vuodelta 1988. 25 vuotta on hyvä syy ottaa lasillinen ja kuunnella levy läpi.
Onnellinen on hän, jolla vinyyli on. Ja hän, Rakas :)
keskiviikko 5. kesäkuuta 2013
La Fortuna Malbec 2011
Helteet hellivät ja chileläinen luomu-eettinen punaviini La Fortuna Malbec 2011 (puulaakin tuotenumero 484317) viileänä velmuilee laseissamme. Otamme haasteen vastaan ja maistamme... ai niin, ne pakolliset tiedot: hintaa on 8,93 euroa ja tilavuus 0,75 litraa.
Ä: Oh, mikä kesän aloitus! Tuoksussa vasta leikattua ruohoa, kesäsadetta ja vahvaa auringonpaahdetta. Maku konstailematon, tumma ja hienostunut.
Erinomainen viini kesän kukkaloiston keskellä auringonlaskua ihaillen. Hyvässä seurassa. Totta kai.
I: Miellyttävän mieto maku: pitkä kuuma kesä, puuskittainen länsituuli, ilta-aurinko eikä hyttysiä! Maissilastujen ja erilaisten juustojen kera lämpimään nautiskeluun.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 10-.
I: 9½.
Vinkki: Teoriassa joo, käytännössä ei.
Puulaakin nettisivut uudistuivat; käytettävyyden kanssa on ainakin näin aluksi todella paljon opettelua. Esimerkiksi miten löytää kotimaiset tilaviinit...?
Argh ja Apua!
Ä: Oh, mikä kesän aloitus! Tuoksussa vasta leikattua ruohoa, kesäsadetta ja vahvaa auringonpaahdetta. Maku konstailematon, tumma ja hienostunut.
Erinomainen viini kesän kukkaloiston keskellä auringonlaskua ihaillen. Hyvässä seurassa. Totta kai.
I: Miellyttävän mieto maku: pitkä kuuma kesä, puuskittainen länsituuli, ilta-aurinko eikä hyttysiä! Maissilastujen ja erilaisten juustojen kera lämpimään nautiskeluun.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 10-.
I: 9½.
Vinkki: Teoriassa joo, käytännössä ei.
Puulaakin nettisivut uudistuivat; käytettävyyden kanssa on ainakin näin aluksi todella paljon opettelua. Esimerkiksi miten löytää kotimaiset tilaviinit...?
Argh ja Apua!
torstai 23. toukokuuta 2013
Mango Fango Grenache-Shiraz
Joko lauletaan suvivirsi? Ei vielä. Nautitaan ensin pienesti Mango Fango Grenache-Shiraz (puulaakin tuotenumero 431073), luomuinen punaviini. Hintaa hulppeat 3,59 euroa ja tilavuutta 0,25 litraa. Kesälaitumille aurinkoisille, hop!
Ä: Kitkerän katkeraa, haalean hapokasta. Ei oikein maistu, ei. Mitäänsanomattoman tylsä tuntuma.
I: Ihan kelpo punaviini ja koko on sopiva retkikäyttöä ajatellen; pari lasillista saa sopivasti. Suurta makuelämystä ei kannata odottaa, eikä irvistelyä.
Hieman mehumainen ja vetinen.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 7½.
I: 8-.
Vinkki: Kesäisiin tunnelmiin hyvän viinin kera käyttämällä viinisuosituksiamme tuosta oikealta sivustalta :D
Ä: Kitkerän katkeraa, haalean hapokasta. Ei oikein maistu, ei. Mitäänsanomattoman tylsä tuntuma.
I: Ihan kelpo punaviini ja koko on sopiva retkikäyttöä ajatellen; pari lasillista saa sopivasti. Suurta makuelämystä ei kannata odottaa, eikä irvistelyä.
Hieman mehumainen ja vetinen.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 7½.
I: 8-.
Vinkki: Kesäisiin tunnelmiin hyvän viinin kera käyttämällä viinisuosituksiamme tuosta oikealta sivustalta :D
sunnuntai 12. toukokuuta 2013
Café de Paris Blanc de Blancs Brut
Vappu tuli ja meni, mutta kauan se vei aikaa, se toipuminen... ankaran työn tuloksena saatiin aikaan tämä arvostelu: Café de Paris Blanc de Blancs Brut (puulaakin tuotenumero 008844). Hintaa brutaalisti 10,58 euroa ja tilavuutta 0,75 litraa. Työn orjat, zombien yöstä nouskaa...?
Ä: Kepeä, heleä ja kuulas. Pirteä vapun aloitukseen. Toimii suklaan tai luumupullan kanssa.
Jes!
I: Runsaasti poreileva, vaaleankeltainen. Kukkaismainen, makea. Lievästi sitruunaa - maku, joka tuo mieleen muiston ala-asteelta: Mikki Hiiri pyyhekumi! Siis todellakin maku, pitihän sitä maistaa ;)
Melkoisen kuiva ja väkevä jälkimaku, joka peittää nopeasti alleen alkumaun. Jättää pienen poltteen kurkkuun.
Lievästi väljähtyneenä parasta.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 9½.
I: 9.
Vinkki: Mitä vähemmän poreita, sitä vähemmän väkevää jälkimakua.
Café de Paris Blanc de Blancs Brutin ilmaantumista odotellessa kannattaa väsätä vaikka lämpimät savujuustopaahtoleivät.
Ä: Kepeä, heleä ja kuulas. Pirteä vapun aloitukseen. Toimii suklaan tai luumupullan kanssa.
Jes!
I: Runsaasti poreileva, vaaleankeltainen. Kukkaismainen, makea. Lievästi sitruunaa - maku, joka tuo mieleen muiston ala-asteelta: Mikki Hiiri pyyhekumi! Siis todellakin maku, pitihän sitä maistaa ;)
Melkoisen kuiva ja väkevä jälkimaku, joka peittää nopeasti alleen alkumaun. Jättää pienen poltteen kurkkuun.
Lievästi väljähtyneenä parasta.
Arvosanat (asteikolla 4-10):
Ä: 9½.
I: 9.
Vinkki: Mitä vähemmän poreita, sitä vähemmän väkevää jälkimakua.
Café de Paris Blanc de Blancs Brutin ilmaantumista odotellessa kannattaa väsätä vaikka lämpimät savujuustopaahtoleivät.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)











